Monday, September 17, 2012

Motivasi diri

Assalamualaikum ,

Macam mana nak mengubah seseorang yang teruk kepada yang baik. What I try to say is how we gonna change somebody that we know have bad behavior into good. I’m not saying that I’ m good but yah I want to be a motivator and phsycologist so I must learn through the path. So now I will teach how and what to do. This is the way *changemoodtomalay*

Okay pertama kita hendaklah mendekati mereka dan berkawan dengan mereka terlebih dahulu. Kenal dulu jangan terus serang dia pulak. Lepas itu kita cuba selami hidup dan cerita mereka. Jangan pulak lepas dengar cerita mereka ni kita terus pandang rendah pada mereka. Sebenarnya dalam hidup tak pernah ada jalan hidup yang tak indah semua orang hidup dalam keadaan yang harmoni dan indah Cuma kita sebagai manusia biasa yang mencorakkan kehidupan kita. Okay back to the story. Berkongsi pendapat dan bagilah sokongan pada mereka. Kalaulah ada yang cerita pada anda tu cerita dia memang teruk jangan pulak terus menjauhkan diri sebaliknya kita dekatkan lagi diri kita. Jangan dengar cakap orang. Saya pernah mengalami semua kawan-kawan lain cakap jangan dekat sangat dengan dia ni sebab dia tu memang teruk tapi saya tak dengar pun cakap diaorang sebab saya ada sebab tersendiri. Pada pandangan saya kalau kita tak kawan dengan diaorang ni siapa lagi nak kawan dengan dia. Dalam berkawan tu mungkin kita boleh ubah sedikit demi sedikit diri mereka. Tak banyak sikit pun jadilah. Macam mana kita nak nasihat ? mereka ni pun macam kita jugak cuma mereka ni terlajak ke depan sangat jadi kita sebagai kawan seharusnya menasihati mereka dengan cara , intonasi , dan tutur kata yang baik. Seterusnya dia nak dengar ke tak itu hak dia jangan memaksa mungkin satu hari dia akan berubah. Insya’Allah jika Allah meredai cara kita akan ada hasilnya kelak. Setiap usaha memerlukan kesabaran. Usaha yang baik insya’Allah baik jugalah jadinya.

Sekian.

So how ? I hope after this you can try my method. I know I’m not to good to teach people about this but I just share my opinion. If you want to ask me anything just sent email to me.